Malovaný kváskový chléb

Ti z Vás, co mě sledují na Instagramu nebo na Facebooku už jste to viděli...
Tak dnes hlavně pro ty, co "socnety" nevedou a zarytě odmítají, aby o to nepřišli - začala jsem malovat na chleba.
Po všemožných čárách, listech a jednoduchých kytičkách, jsem se pustila do kočiček a dalších zvířátek a momentálně jsem u pohádkových postaviček.
Ani nevím, kde se ten nápad ve mě vzal; ale chtěla jsem, aby ten chléb byl nejen chutný, ale i krásný. A když máte doma malé děti, chcete potěšit hlavně je. A teď se z toho stala jakási výzva, co lepšího ještě zvládnu 😊

Malý princ na fotkách od profesionální fotografky...






Tento krasavec by rád ještě kynul - je to vidět na velké prasklině dole a malých prasklinách  po obvodu. Ale zrovna ten den jsem měla ráno času málo - musela jsem chléb upéct ráno dřív, poté odvézt děti do školky a potom odvézt chléb a zařídit další pochůzky. Na chuti to chlebu neubere, jen ta kresba není tak dokonalá. Na jídlo je to super, protože třeba já osobně mám ty popraskané křupavé kůrky hodně ráda. 

Zkoušela jsem ale vyřezat do chleba i jiné postavičky. 
První byl krtek a měl veliký úspěch: 


Pro naše děti jsem dělala chleby na téma Ledové království - nejdříve Olafa, protože ten mi přišel vcelku jednoduchý. Když ho děti uviděly, hned se hlásily o Elzu:


Taky se vcelku vydařil Ferda Mravenec a slečna Beruška:


A králíci z klobouku:


Já osobně mám moc ráda Alenku v říši divů a kočku Šklíbu, takže pokus o číču s extra širokánským úsměvem musel proběhnout: 


A kočička z Bořka stavitele:


 A ještě pár nepohádkových, protože taky peču pro dospěláky, co už mají děti odrostlé:


Auta moc neumím, takže ryze "chlapské" chleby nejsou dokonalé, ale snad budu mít příležitosti to natrénovat:

Minulé chleby jste mohli vidět ve Fotogalerii.
A budou další a další, protože mě to moc baví - vymýšlet nová témata a kreslit do těsta 😉

Nejoblíbenější prozatím byla Elza, která ve FB skupině PečemPecen.cz získala přes 700 "lajků", Malý princ má ale také velmi dobře našlápnuto.

Často se mě lidé ptají, jak to dělám a jestli je to výrobní tajemství. Není.
Klidně se s Vámi o to podělím, ale protože je to kváskový chléb a bochníky kynou v lednici, budete-li to chtít zkusit, stejně si to všechno budete muset mnohokrát osahat a zkusit. Samozřejmě se tu ale podělím o možné rady a vychytávky.

Takže nejdřív recept na chleba - bochníky mají zhruba jeden kilogram a nejčastěji peču oválné, protože se mi při pečení vejdou do trouby dva. Kulaté se dva vedle sebe nevejdou - stanou se z nich siamská dvojčata. Jakžtakž se vejde jeden kulatý s jedním oválným, ale ty pak musím v průběhu pečení otáčet, aby se dobře propekly boky na obou chlebech.

Rozkvas zadělávám v zimě ráno, v létě klidně až po obědě. Mám velmi chladnou kuchyň, takže i když má ten chlapík (kvásek) velkou sílu, zimu on nerad (stejně jako já) a pracuje v zimě 11 až 12 hodin. 
Na jeden bochník udělám rozkvas z:
150 gramů celozrnné žitné jemné mouky
200 gramů vlažné vody 
a vrchovatou lžičky kvásku
Dobře to rozmíchám v míse, zakryji pokličkou a nechám pracovat.

Večer, když je rozkvas hotový, zadělávám těsto.
Smíchám:
500 gramů pšeničné mouky (používám podle potřeby buď pšeničnou chlebovou nebo celozrnnou pšenici; lze to i smíchat se špaldou)
250 gramů vlažné vody
a nechám alespoň půl hodiny pracovat (tzv. autolýza)
potom přidám jednu vrchovatou lžičku soli
jednu vrchovatou lžičku drceného kmínu (ten lze vynechat, pokud ho nemáte rádi a nahradit trochou chlebového koření)
a rozkvas, ze kterého ale před přidáním do těsta opět jednu vrchovatou lžičku odeberu a uschovám na další použití v čisté skleničce s uzávěrem v lednici!!!

A to celé zpracuji v těsto - robotem, ručním šlehačem s hnětacími háky nebo ručně (to už pak ani do posilovny chodit nemusíte, budete-li obě ruce pravidelně střídat).
Těsto, když je dobře uhnětené, se odlepuje od mísy a tvoří jakýsi takový bochánek. Těsto je vcelku lepivé. Takže ho stěrkou odeberu z mísy, tu vymažu olejem, aby se těsto k míse nepřichytávalo a dám do ní těsto kynout; zakryji to igelitovým sáčkem, aby těsto neosychalo a nechám kynout, v průběhu kynutí překládám; před překládáním si vždy namočím ruce, abych se na těsto nepřilepila; překládám tři až pětkrát podle délky kynutí. 
V létě je těsto hotové za dvě hodiny, v zimě mu to trvá klidně až čtyři.
Když je nakynuté (zdvojnásobí objem), stočím ho do bochníku, uložím do ošatky, kterou vykládám plátnem nebo utěrkou a plátno posypu moukou. Ošatku s chlebem zabalím do igelitového pytle a uložím na noc "spinkat" do ledničky. V lednici snížím teplotu, protože i v tom chladu může chléb překynout.
A to je věc, kterou je potřeba správně vychytat na Vašich podmínkách, na Vaší ledničce...
Pokud se Vám chléb při pečení rozlije do stran a nevyskočí nahoru, je většinou překynutý; nedokynuté chleby naopak hodně praskají.

Ráno/dopoledne rozehřeji troubu s plechem na 250°C (maximum v mé troubě) a když zapínám troubu, šoupnu bochník do mrazáku - lépe se tak ně maluje. V mrazáku bývá kolem 20 minut, než se mi trouba rozehřeje; maximální délka pobytu v mrazáku, která mi připadá přínosná pro kreslení, je půl hodiny. Necháte-li ho tam déle, už je těsto příliš ztuhlé a má tendence při kreslení pod ostřím praskat a tahy se nedělají tak snadno.

Když je trouba nahřátá, vyndám chléb, položím ho na kus pečícího papíru (máte-li lopatku na chléb, tak samozřejmě klidně položte na ni), popráším moukou a rozetřu rukou mouku tak, aby byla rovnoměrně po celém chlebu slabá vrstva a začnu vyřezávat obrázek.
Já osobně používám zalamovák, protože mi přijde bezpečnější, ale žiletkou to půjde také dobře.
Po vyřezání obrázku udělám ještě po celém boku hluboký zářez - aby se chléb měl kam "vyvalit" a aby nepopraskala kresba.  
Potom už musí rychle do trouby na rozpálený plech, troubu zapařím (na dně trouby je dobré mít něco, do čeho chrstnete studenou vodu (100 - 150 ml), abyste si nezničili troubu - např. starý plech, kastrůlek apod.), zavřu a peču 15 - 20 minut na 250°C. Poté snížím teplotu na 220°C, vyvětrám troubu a dopeču do krásné barvy. Dobře upečený chléb, když poklepete, zní krásně dutě...


Po upečení nechám chléb vystydnout buď na mřížce nebo napříč na ošatce, aby mohlo teplo unikat i zespodu a po vychladnutí porcuji a přejídáme se tou čerstvou dobrotou s křupavou kůrkou a nadýchanou střídkou... Na porcování velmi doporučuji vlastnit nůž na chléb - dlouhý zubatý nůž, který vám ani čerstvý chléb příp. rohlíky nerozdrobí. 

Je to jako pohádka... Mám ten proces a domácí poctivý chléb moc ráda 💗

Komentáře

  1. Díky za super podrobný popis. Trik s chlebem v mrazáku jsem neznala a tak mi při pokusu o kreslení často bochník "spadl". Vyzkouším mrazák, už se těším. Obrázky máte nádherné!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná už máte chlebík překynutý, když Vám spadne - mrazák to celé nemusí zachránit. Kdyžtak si ještě zkuste pohrát s nastavením ledničky a dejte jí vyšší výkon nebo zkraťte dobu kynutí; záleží i na tom, na jakou poličku v lednici chléb dáte - na každé je jinak zima.
      Děkuji moc za chválu i komentář...

      Vymazat
  2. Tak ten je teda famózní :-) . Mně se nikdy nepovedlo udělat obrázky na chlebu. Jsem ráda, že už jsem přišla na to, jak udělat, aby mi držely semínka na houskách :-D . Toto je zase o krok ku předu :-D . Pečivo peču jen o víkendu. Přes týden se radši stavím v pekárně :-) .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Obrázky jedině s lednicovým kynutím a to se musí nejdříve trochu vychytat, jak dlouho všechno nechat kynout. U nás se zase běhá do pekárny pro houstičky - sice je zvládnu udělat, ale upřímně mě moc nebaví ta dlouhá práce s tím - neúměrná tomu, jak rychle se to sní :-D

      Vymazat

Okomentovat